Een jaar oude
amateur toneelvereniging
uit Sint Jansteen
Zeeuws-Vlaanderen

Gertie De Boey

Marieke Fegatilli - Smulders

Geboren: 1989 in Terneuzen

Lid sinds: 2009

Marieke vindt het een bijzondere ervaring om even iemand anders te kunnen zijn. “Het vergt veel inlevingsvermogen, inzet en fantasie. Maar het is een goede manier om even uit de dagelijkse routine te zijn.” Rollen waarbij haar karakter flink afwijkt van haar daadwerkelijke aard vindt ze het allerleukste. “Of dat nou kattig of juist dommig is, maakt me niet uit.” Haar rol van de kattige Shannon in ‘Chez Dolly Encore’ was dan ook erg welkom, maar het toneelstuk ‘Per(r)ongeluk’ staat met stip op één. “Het week af van de vaak gespeelde komedies. We gingen ineens een serieuzere kant op en verwerkten liedjes in het stuk.” Marieke speelde de rol van tienermoeder Suzy. “Fietsen over het podium, bevallen, puddingkoeken eten… Zelfs de zware scenes waren leuk om te doen, omdat er met momenten hier en daar een traantje vloeide. Als je dát gedaan krijgt bij je publiek, geeft dat veel voldoening.

Mijn sterkste punt als actrice: “Misschien mijn veelzijdigheid; door mijn leeftijd en uiterlijk kan ik veel verschillende types spelen.”

Mijn zwakste punt als actrice: “Onzekerheid over mijn spel kan me het plezier in acteren ontnemen. En dat spreektempo en volume blijft lastig.”

Dit vind ik het vervelendste aan toneel spelen: “De uitvoeringen zijn vaak in januari, waardoor de repetitiedruk tijdens de feestdagen al behoorlijk hoog ligt.”

Deze actrice is mijn voorbeeld: “Audrey Tautou, de Franse actrice die beroemd werd met Amélie Poulain. Zij kan met weinig woorden zo veel zeggen. Die expressie zou ik graag ook hebben.”

Dit zal een regisseur mij nooit kunnen laten doen: “Ik heb me ooit laten overhalen om een solo te zingen bij de schoolmusical… Dat doe ik nooit meer. Met de tekst ‘Roep mij erbij, niet te duur en in een uurtje heb ik alles voor elkaar' ben ik nog jaren gepest.”

Dit hoop ik de komende jaren te verbeteren/leren: “Zekerder worden, in een rustiger tempo spreken en meer volume produceren op het toneel.”