BN/De Stem - dinsdag 6 februari 2001
Piet Verwer, een fascinatie met toneel
Door Marjon Sarneel
06 februari 2001, HULST - Piet Verwer is heel zijn leven gefascineerd bezig
geweest met toneel. Met de voorstelling 'Rare gevallen' door De Camere van
Rhetorica De Transfiguratie uit Hulst die 3 februari in première is gegaan,
neemt hij afscheid van de Zeeuws-Vlaamse en Belgische amateurtoneelwereld.
Het is mooi geweest, het is tijd om met zijn vrouw genieten
van de zee aan de Belgische kust. Zijn vrouw souffleert tijdens het interview.
Zij weet de namen van de vele regisseurs, spelers en talrijke stukken waarmee
Verwer in de loop van zijn leven bezig is geweest.
De aantrekkingskracht
van het theater zit in de familiegenen. Opa Verwer was ook verbonden aan toneel.
Daarna sloeg het virus een generatie over: vader Verwer probeerde jonge Piet
tien jaar lang liefde voor muziek bij te brengen. Wat niet echt lukte; toen hij
eenentwintig was, hing Piet zijn klarinet aan de wilgen en ging naar een
repetitie van de -Sint-Josef Gesellen waar toneel gespeeld werd.
Terwijl
hij daarover praat, springen er lichtjes in zijn ogen. Toneel bleek niet zomaar
een hobby te zijn, het zou uitgroeien tot een passie waar veel voor moest
wijken. Verwer debuteerde in 1949 in een openluchtspel 'Het lied van Bernadette'
waarin hij maar liefst twee rollen te vervullen had. De opkomst van de televisie
voerde regisseur Van Waterschoot naar België om daar productieleider te worden.
Verschillende mensen uit de vereniging gingen met hem mee. Ook Verwer werd
gevraagd rollen in series te gaan spelen. Maar het vooruitzicht elke dag op en
neer naar Brussel te moeten, maakte dat hij definitief voor het amateurtoneel
koos. Er kwam een nieuwe regisseur die Verwer volkomen de vrije hand gaf. In het
begin was dat leuk, maar in het tweede jaar kwam de behoefte terug om iets te
leren. Verwer stopte met spelen en ging regiecursussen volgen bij het ZCA.
Jarenlang regisseerde hij met veel plezier de Camere van Sint Jan ten Steene.
Zijn dochters, Christiane Mc Taggert en Emmy de Bot schitteren daar momenteel in
'Nonkel Gaston is dood...'. In 1980 had Verwer de co-regie van de Reynaertstoet
en hield daar een regie bij een groep in Stekene aan over. Daar bleef het niet
bij: De Sterre in Clinge klopte ook niet tevergeefs aan, net als Siesa uit Sas
van Gent, en ook de Moerbeekse toneelclub wist Verwer te vinden voor een
raamregie.
In Sinaai regisseerde hij een revue. In 1982 vonden in Hulst
zeven opvoeringen voor duizend man plaats van het Reynaertspel onder regie van
Piet Verwer. Toen hij eenmaal, bijna full-time regisseur was, was de aanvechting
om zelf te spelen verdwenen.
Zijn hart bleek te liggen bij in elkaar
zetten van mis-en-scènes, nadenken over decor, spelers stimuleren om op een
hoger niveau te komen, kortom bij al die dingen die met het regisseurschap te
maken hebben. Zijn rechterhand daarbij was Pol Vereecken, een geluid- en
lichtman bij wie Verwer op artistiek gebied kon lezen en schrijven. Spijt heeft
hij alleen van het feit dat hij nooit een musical heeft geregisseerd. Toen die
aanvraag kwam, had hij het te druk met al zijn toneelverplichtingen.
De
meest dierbare toneelherinnering is aan het familietoneel, waar de familie
Verwer met onder meer burgemeester Antoine Kessen en Frans de Schepper optrad in
het kader van de actie 'Redt de basiliek'. In 1995 ontving Verwer de
cultuurprijs van de gemeente Hulst. Piet Verwer heeft de toneelgenen duidelijk
doorgegeven: zoon Tonny en kleindochter Ashley zijn te bewonderen in zijn
afscheidsstuk 'Rare gevallen'.